U bent hier

HR Accounting – bedrijfskundige toegevoegde waarde van de HRM-professional

Geschreven door: 

Samenvatting

In de kern draait het bij organisaties om: de goede dingen goed doen, nu en in de toekomst. Dat geldt voor ziekenhuizen, koekjesfabrieken, gemeentelijke overheden en banken. De goede dingen doen: in een ziekenhuis betekent dat mensen beter maken, bij een koekjesfabriek koekjes maken die mensen willen kopen en voor een gemeentelijke overheid zinvolle taken vervullen voor haar burgers. Maar de dingen moeten ook goed gebeuren: de koekjes moeten smaak hebben en van een goede samenstelling zijn, banken moeten producten en dienstverlening van hoge kwaliteit bieden. En het gaat om nu, maar ook om de toekomst: een ziekenhuis moet klaar zijn voor de technologische ontwikkelingen die op haar af komen en in kunnen spelen op nieuwe eisen die de cliënt (of: consument?) over een paar jaar zal stellen.

In een notendop is bovenstaande ook gelijk de uitdaging voor de HR-professional: vanuit de human factor bijdragen aan de organisatie die de goede dingen goed doet, nu en in de toekomst. Dan ben je de business partner, waar Ulrich het over heeft. Dan laat je zien dat HR een professie heeft die er toe doet. En dan laat je zien dat je ook de  ‘harde’, cijfermatige, bedrijfskundige kant van de HR-professie beheerst. Een kant van HR die de komende jaren steeds belangrijker is geworden. En die de komende jaren, zo is de verwachting alleen nog maar belangrijker wordt.

In dit artikel lopen we de drie genoemde uitdagingen stuk voor stuk langs. We zullen zien dat de toegevoegde waarde die HR voor elke uitdaging te bieden heeft, onderling sterk samenhangen en elkaar ook onderling versterken. We koppelen de uitdagingen aan de strategische, tactische en operationele dimensie van de besturing van organisaties. Aan de hand van voorbeelden maken we een en ander zo concreet mogelijk. We gebruiken hier voorbeelden op organisatieniveau, maar ook op teamniveau. Wetenschappelijke literatuur (Wright, Niishi) van de afgelopen jaren toont immers aan dat de toegevoegde van HR zich nadrukkelijk ook bevindt op micro- en meso-niveau, daar waar hr-acties in de praktijk van alledag door leidinggevende en medewerkers worden ervaren en worden toegepast.

In dit artikel:

  • Dingen goed doen
  • Goede dingen doen
  • Organisatie klaar maken voor toekomst
  • A-functie: voorbeeld

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.