U bent hier

Overlijden werknemer of nabestaande

Geschreven door: 

Samenvatting

Een overlijdensgeval heeft behalve in de persoonlijke sfeer ook een aantal gevolgen op het terrein van de loonheffingen. Hierbij is het onderscheid tussen het overlijden van de werknemer en het overlijden van één van de gezinsleden van de werknemer van belang. In beide gevallen kunt u op fiscaal vriendelijke wijze een financiële tegemoetkoming verstrekken, die de financiële klap wat kan verzachten.

Dit artikel behandelt de fiscale gevolgen van de betaling van het (postuum) loon, het stopzetten van de uitbetaling van vaste kostenvergoeding en reiskostenvergoedingen alsmede het betalen van een uitkering uit een ongevallenverzekering. Tevens komen de wettelijke rechten van de nabestaanden aan de orde.

In dit artikel:

  • Overlijden werknemer: gevolgen
  • 1. Betaling van loon na overlijden
  • 2. Betalen vergoedingen, die aangewezen zijn als werkkosten.
  • 3. Betalen uitkering uit ongevallenverzekering
  • Aandachtspunten bij overlijden gezinslid van werknemer
  • 1. Verstrekken eenmalige vrije uitkering
  • 2. Betalen uitkering uit ongevallenverzekering
  • Overlijden werknemer/gezinslid werknemer: tips/aandachtspunten

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.