U bent hier

Verzuimbegeleiding

Onderwerp: 
Geschreven door: 
Kuis, Buul

Samenvatting

Neemt u de verantwoordelijkheid voor zieke werknemers die de wet u als werkgever steeds meer geeft? Verzuim vanwege ziekte heeft financiële gevolgen voor uw organisatie. Daarom wilt u maximale regie krijgen over het door u beïnvloedbare deel van het verzuim. De kwaliteit van uw management staat daarbij centraal. Welke sociale vaardigheden moet de leidinggevende in zijn gereedschapskist hebben? U vindt het in dit artikel, net als een overzicht van de verschillende soorten verzuimgesprekken, inclusief het terugkeergesprek.

Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens moet de leidinggevende ook goed weten welke informatie hij wel of niet mag vragen, welke informatie de werknemer verplicht is te geven en welke informatie in een systeem mag worden vastgelegd.

Oprechte aandacht voor uw (zieke of werkende) werknemer levert veel resultaat op.

In dit artikel:

  • Ziektewet: het hardnekkige misverstand
  • Financiële gevolgen werkgever
  • Waar staat uw organisatie?
  • Probleemverzuim: verzuimgesprekken
  • Stap 1: Aandachtspunten voor een goed verzuimgesprek
  • Stap 2: Aanvullende aandachtspunten voor een goed activeringsgesprek
  • Stap 3: Aanvullende aandachtspunten voor een goed claimbeoordelingsgesprek
  • Verzuimgesprekken: soorten
  • (Telefoon)gesprek (gesprek aanvraag ziekteverlof)
  • Kortfrequentverzuimgesprek
  • Corrigerend gesprek
  • Terugkeergesprek
  • Werkoverleg
  • Verzuimgesprekken: voorbereiding
  • Tips om betrokkenheid te houden
  • Tips voor terugkeer
  • Uit de verzuimpraktijk
  • Verzuimaanpak
  • Model Persoonlijk verzuimoverzicht
  • Model Voorbeeld registratie verzuimgesprek
  • Veelgestelde vraag Verzuimbegeleiding

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.