U bent hier

Gezondheidsbeleid en organisatieverandering

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Alleen met een organisatieverandering krijgt u uw gezondheidsbeleid van de grond. Gezondheidsmanagement heeft namelijk alles te maken met de cultuur en normen in de organisatie. Aan de slag gaan met gezondheidsbeleid betekent vaak te maken krijgen met een verandering in denken over en meer oog hebben voor eigen verantwoordelijkheden. Gezondheidsmanagement invoeren is meer dan 'gezondheidsbevordering op de werkplek'. Het is een organisatieverandering die vaak stress oproept. Als medewerkers hier niet adequaat mee kunnen omgaan, beïnvloedt dit het succes van de organisatieverandering negatief. Herken deze kenmerken in een vroeg stadium zodat u ze kunt beïnvloeden.

De in dit artikel beschreven stappen zijn een leidraad om u door dit ingewikkelde proces te loodsen.

In dit artikel:

  • Reorganisatie: gevolgen
  • Reorganisatie: acceptatie verandering
  • Reorganisatie: stappen in begeleiding
  • Reorganisatie: stap 4: communiceer de veranderingsvisie
  • Reorganisatie: teamwerk
  • Gezondheidsmanagement: voorbeeld
  • Visie: toekomstbeeld
  • Visie: verandering
  • Communicatie: valkuilen
  • Communicatie: aandachtspunten
  • Communicatie: creëer breed draagvlak
  • Genereer kortetermijnsuccessen
  • Wat niet werkt…
  • Consolideer verbeteringen
  • Veranker nieuwe benadering in cultuur
  • Model Communicatieplan (nieuw) gezondheidsbeleid
  • Vraag en antwoord Gezondheidsbeleid en organisatieverandering: handvatten goede communicatie
  • Vraag en antwoord Gezondheidsbeleid en organisatieverandering: Visie communiceren

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.