U bent hier

Conflictgesprek: (non-)verbale reacties

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Actief luisteren doet u niet alleen met uw oren, maar ook met uw ogen, uw wenkbrauwen, uw handen, uw lichaam en uw stem. Met deze aspecten geeft een spreker zijn gevoelens aan of hij gebruikt ze om zijn woorden meer kracht bij te zetten. Als gespreksleider is het daarom belangrijk dat u niet alleen goed luistert, maar dat u ook de veranderingen in de houding van uw gesprekspartner goed in de gaten houdt.

Welke belangrijke (non-)verbale aspecten zijn er? En hoe zit het met uw eigen lichaamstaal. Hoe houd u partijdigheid onder controle? Dit artikel geeft antwoord op deze vragen en wijst u ook op de ‘ik’- en ‘jij'-boodschappen.

In dit artikel:

  • Non-verbale reacties
  • (Non-)verbale aspecten conflictgesprek: houding
  • (Non-)verbale aspecten conflictgesprek: mimiek
  • (Non-)verbale aspecten conflictgesprek: stem
  • Reactie op elkaar
  • Uw eigen lichaamstaal
  • 'Ik'- en 'jij'-boodschappen
  • Vraag en antwoord (Non-)verbale reacties, intonatie, lichaamstaal

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.