U bent hier

Aanpak disfunctionerende werknemer

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Hebt u te maken met een slecht functionerende werknemer die aanhoudend onder de maat presteert en/of een structureel slechte werkhouding vertoont? Of is er misschien in de loop der tijd met een werknemer een verstoorde arbeidsrelatie ontstaan, loopt hij op zijn tenen om zijn taak te kunnen vervullen, is zijn gedrag onacceptabel, weigert hij werk en slaat hij al uw waarschuwingen in de wind? In alle genoemde gevallen is er dan sprake van een disfunctionerende werknemer en kunt u besluiten de arbeidsovereenkomst met hem te beëindigen.

Dit artikel wijst u erop hoe u disfunctionerende medewerkers moet aanpakken om bij de kantonrechter succesvol ontbinding van de arbeidsovereenkomst te bewerkstelligen.

In dit artikel:

  • Redenen ontslag
  • Mogelijkheden beëindigen arbeidsovereenkomst 
  • Aanpak disfunctioneren
  • Checklist d-grond
  • Stappenplan: stap 1: bepaal waarom iemand niet functioneert
  • Stappenplan: stap 2: is er een dringende reden voor ontslag op staande voet?
  • Stappenplan: stap 3: maak disfunctioneren bespreekbaar met de medewerker
  • Stappenplan: stap 4: bouw een dossier op
  • Stappenplan: stap 5: leg concrete afspraken vast voor een verbetertraject
  • Stappenplan: stap 6: breng slecht nieuws op tijd
  • Stappenplan: stap 7: bied zo nodig scholing en begeleiding aan
  • Stappenplan: stap 8: kijk zo nodig naar herplaatsingsmogelijkheden
  • Aandachtspunten
  • Model Waarschuwingsbrief oneigenlijk gebruik van eigendommen
  • Modelbrief Waarschuwing vaak te laat
  • Vraag en antwoord Disfunctionerende werknemer: ziekmelding vooruitlopend op ontslaggesprek

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.