Ook in uw onderneming kunnen conflicten ontstaan. Want overal waar mensen samen zijn, kunnen mensen met elkaar in conflict raken. Conflicten ontstaan door bijvoorbeeld tegengestelde belangen,...
Wilt u bij een conflictgesprek goed beslagen ten ijs komen, dan zult u zich gedegen op het gesprek moeten voorbereiden. Zo moet u van tevoren bedenken wat het maximaal haalbare is en wat u minstens...
Het is belangrijk dat een medewerker met een probleem zelf naar een oplossing zoekt, al dan niet met uw ondersteuning. Vanaf het moment dat een medewerker bij u aanklopt, is het essentieel dat u goed...
Behandelt u arbeidsverzuim door ziekte anders dan arbeidsverzuim door conflicten? Ze vragen namelijk elk een eigen aanpak. Daarbij worden de werkelijke oorzaken blootgelegd en kan het arbeidsverzuim...
Het is belangrijk een probleem in de kiem te smoren om daarmee escalatie te voorkomen. Om effectief het probleem te kunnen aanpakken moet de leiding of de personeelsverantwoordelijke weten in welke...
Dit artikel behandelt problemen en probleemgedrag door medewerkers. In een dergelijke situatie moet de leidinggevende adequaat en snel optreden. Hij of de personeelsverantwoordelijke moet daarom...
Iedereen heeft een eigen stijl van conflicthantering. Die stijl is meestal aangeleerd, maar het is niet aan te bevelen elk conflict op dezelfde wijze aan te pakken. Het is doeltreffender een...
De ene mens trekt figuurlijk onmiddellijk zijn bokshandschoenen aan bij een conflict, een ander probeert het conflict te ontlopen of zet juist een samenwerking in gang. Weer een ander probeert met...
Tijdig en op een effectieve manier in een conflict ingrijpen houdt de productiviteit en werksfeer binnen een organisatie op peil. Werknemers die een conflict hebben, moeten weliswaar zelf voor een...
Actief luisteren doet u niet alleen met uw oren, maar ook met uw ogen, uw wenkbrauwen, uw handen, uw lichaam en uw stem. Met deze aspecten geeft een spreker zijn gevoelens aan of hij gebruikt ze om...