U bent hier

Nulurencontract (contract met uitgestelde prestatieplicht)

Geschreven door: 

Samenvatting

Nulurencontracten zijn vooral te vinden in de horeca, de gezondheidszorg, het taxibedrijf en de schoonmaakbranche. Het voordeel van dit contract is dat de werkgever een pool van oproepkrachten achter de hand heeft, die hij kan inzetten wanneer hij extra personeel nodig heeft. Omdat hij alleen loon hoeft te betalen over feitelijk gewerkte uren, is dit een goedkope oplossing voor de opvang van extra werkaanbod.

Dit artikel gaat onder meer in op de voor- en nadelen en de risico's van een nulurencontract. Vanaf 1 januari 2015 is het niet meer toegestaan nulurencontracten oneindig te verlengen. Per cao kan hiervan wel worden afgeweken, maar alleen als de werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. Het was de bedoeling dat in de zorg nulurencontracten helemaal verboden zouden worden, maar zover is het nog niet gekomen.

In dit artikel:

  • Nulurencontract: algemeen
  • Nulurencontract: kenmerken
  • Nulurencontract: voor- en nadelen
  • Risico’s nulurencontract
  • Risico's nulurencontract: rechtsvermoeden over de arbeidsomvang
  • Rechtsvermoeden vermijden: checklist
  • Zieke oproepkracht
  • Nulurencontract: beëindiging
  • Nulurencontract: sluiten
  • Model nulurencontract
  • Essentiële bepalingen contract met uitgestelde prestatieplicht
  • Vraag en antwoord Nulurencontract: beëindiging
  • Vraag en antwoord Nulurencontract: zieke werknemer

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.