Thema:
Onderwerp:
Geschreven door:
Samenvatting
Als u werkgever bent, ontkomt u er meestal niet aan dat u medewerkers slecht nieuws moet brengen, bijvoorbeeld omdat uw wankele financiële bedrijfspositie u daartoe dwingt, in verband met het disfunctioneren van de medewerker of omdat u iemand moet teleurstellen over een beoogde promotie. Het slechtnieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën waarmee u de schade kunt beperken.
Dit artikel besteedt aandacht aan de opbouw, de toonzetting en de gespreksmethode van het slechtnieuwsgesprek, die anders zijn dan in reguliere overlegsituaties.
In dit artikel:
- Slechtnieuwsgesprek
- Slechtnieuwsgesprek: geen uitstel
- Slechtnieuwsgesprek: gespreksmethode
- Slechtnieuwsgesprek: fasen
- Fase 1: reden gesprek
- Fase 2: reactie werknemer
- Fase 3: oplossing
- Opbouw slechtnieuwsgesprek
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: voorbereiding
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: direct in de aanval
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: onderbouw met maximaal twee niet-weerlegbare feiten
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: geef ander ruimte
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: inleven in medewerker
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: vat samen
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: vervolgacties en eventuele oplossingen
- Opbouw slechtnieuwsgesprek: verslag gesprek
- Slechtnieuwsgesprek: aandachtspunten voorbereiding
- Slechtnieuwsgesprek: aandachtspunten
Meer informatie? Login of registreer
Inloggen
Registreren
Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels
- Actueel en praktisch
- Snel en betrouwbaar
- Bespaart juridische kosten
- Op computer én mobiel