U bent hier

Slechtnieuwsgesprek

Geschreven door: 

Samenvatting

Als u werkgever bent, ontkomt u er meestal niet aan dat u medewerkers slecht nieuws moet brengen, bijvoorbeeld omdat uw wankele financiële bedrijfspositie u daartoe dwingt, in verband met het disfunctioneren van de medewerker of omdat u iemand moet teleurstellen over een beoogde promotie. Het slechtnieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën waarmee u de schade kunt beperken.

Dit artikel besteedt aandacht aan de opbouw, de toonzetting en de gespreksmethode van het slechtnieuwsgesprek, die anders zijn dan in reguliere overlegsituaties.

In dit artikel:

  • Slechtnieuwsgesprek
  • Slechtnieuwsgesprek: geen uitstel
  • Slechtnieuwsgesprek: gespreksmethode
  • Slechtnieuwsgesprek: fasen
  • Fase 1: reden gesprek
  • Fase 2: reactie werknemer
  • Fase 3: oplossing
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: voorbereiding
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: direct in de aanval
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: onderbouw met maximaal twee niet-weerlegbare feiten
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: geef ander ruimte
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: inleven in medewerker
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: vat samen
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: vervolgacties en eventuele oplossingen
  • Opbouw slechtnieuwsgesprek: verslag gesprek
  • Slechtnieuwsgesprek: aandachtspunten voorbereiding
  • Slechtnieuwsgesprek: aandachtspunten 

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen

Registreren

Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels

  • Actueel en praktisch
  • Snel en betrouwbaar
  • Bespaart juridische kosten
  • Op computer én mobiel