U bent hier

Teamoverleg: praktische kanten

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Werkt u met teams? Bent u zich ervan bewust dat teamoverleg een sleutelrol speelt bij onderlinge samenwerking en interne communicatie binnen uw organisatie? En dat de kwaliteit van teamoverleg onder meer wordt bepaald door een goede voorbereiding ervan?

Stel dat het doel van het overleg voor uw medewerkers onvoldoende duidelijk is, dan zullen zij zich minder goed voorbereiden en dit heeft een negatief effect op de vergadering. U wilt dat natuurlijk voorkomen en vindt het belangrijk dat het teamoverleg iets toevoegt aan de kwaliteit en de uitvoering van het werk. Om dit te bereiken is een goede voorbereiding essentieel. Dit artikel biedt u daarvoor de juiste praktische handvatten. Aan de orde komen onder meer de sociale kant van het teamoverleg en de voorbereiding van het teanmoverleg.

In dit artikel:

  • Doelstelling teamoverleg
  • Teamtaken en overlegdoelstellingen
  • Frequentie teamoverleg
  • Sociale kant teamoverleg
  • Sociale kant agenderen
  • Voorbereiden teamoverleg
  • Teamagenda: meer dan 'vergaderlijstje'
  • Teamoverleg zelf als agendapunt
  • Agenda opstellen
  • Praktische factoren
  • Psychologische factoren
  • Mededelingen en rondvraag
  • Informerende agendapunten
  • Zet tijdsplanning op de agenda
  • Adviserende of meningsvormende agendapunten
  • Actiepunten
  • Beperkte concentratie
  • Beleidsbeslissingen
  • Goed voorbereid is het halve werk
  • Belangrijke spelregels
  • Voorbeeldagenda teamoverleg
  • Beknopte voorbeeldagenda teamoverleg
  • Beknopte voorbeeldagenda met veel bijlagen
  • Vraag en antwoord Teamoverleg

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.