U bent hier

Thuis- en telewerk: stappenplan

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Voordat u een beslissing tot het invoeren van thuis- en telewerken kunt nemen, moet u een aantal zaken op een rij zetten. Zo zijn de fiscale aspecten en de organisatorische gevolgen belangrijk. En als het gaat om een vorm van telewerken, speelt ook de beveiliging van informatie een rol. Een checklist in de vorm van een stappenplan kan helpen een overwogen beslissing te nemen.

Het is zinvol een draaiboek te maken van de betekenis van de thuiswerkregeling voor de werkgever en voor de desbetreffende organisatie. U kunt een draaiboek opstellen aan de hand van een stappenplan. In dit artikel komen de vijf stappen aan de orde die inzage geven in de diverse aspecten rondom de thuiswerkregeling. Belangrijk is:

  • het verzamelen van voldoende informatie en ideeën (brainstorm);
  • kijken naar onder meer de arbowetgeving en contracten;
  • kijken naar de kosten;
  • invoering thuiswerken;
  • oplossingen en behoud van de thuiswerkregeling.

In dit artikel:

  • Stappenplan
  • Stap 1: Brainstorm
  • Stap 2: Samenvatting brainstorm
  • Stap 3: Invulling van het draaiboek
  • Arbowetgeving
  • Contracten
  • Kosten
  • Opbrengsten
  • Stap 4: Invoering van thuiswerken
  • 1. Verlies van contact
  • 2. Verlies van structuur
  • 3. Onveilige informatiestromen
  • Stap 5: Oplossingen voor valkuilen en behoud van thuiswerkregeling
  • Communicatie en techniek
  • Management

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.