U bent hier

Competentiemanagement

Thema: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Met competentiemanagement (CM) hebt u een instrument in handen waarmee u uw medewerkers gemakkelijker kunt begeleiden en beoordelen. Medewerkers kunnen op hun beurt hun eigen ontwikkeling c.q. loopbaan beter structureren en bespreekbaar maken. Met CM kunt u de vaardigheden van uw personeel afstemmen op de behoefte van uw organisatie. Meestal zult u zich hierbij deels moeten richten op de al aanwezige medewerkers. U zult dus competenties moeten ontwikkelen. Competenties zijn algemene beschrijvingen van gedrag welke nodig zijn om een bepaalde functie of deel van de functie succesvol uit te voeren. 

Vraagt u zich af of competentiemanagement (CM) wel nut heeft? Twijfelt u of het daadwerkelijk wat voor u en uw werknemers oplevert of dat het vooral verwordt tot een self-fulfilling prophecy? Dit artikel geeft antwoord op die vragen.

In dit artikel:

  • Competentiemanagement
  • Competentiemanagement: belang werkgever
  • Competentiemanagement: doel
  • Reden voor competentiemanagement
  • Structurele aanpak
  • Gedrag
  • Vaststellen ontwikkelingsbehoefte
  • Competenties naast vakkennis
  • Persoonlijke competenties ontwikkelen
  • Motivatie
  • Collectieve competentieontwikkeling
  • Collectieve competentieontwikkeling: voordelen
  • Voorbeeldlijst competentieprofielen

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen

Registreren

Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels

  • Actueel en praktisch
  • Snel en betrouwbaar
  • Bespaart juridische kosten
  • Op computer én mobiel