Samenvatting
Met competentiemanagement (CM) hebt u een instrument in handen waarmee u uw medewerkers gemakkelijker kunt begeleiden en beoordelen. Medewerkers kunnen op hun beurt hun eigen ontwikkeling c.q. loopbaan beter structureren en bespreekbaar maken. Met CM kunt u de vaardigheden van uw personeel afstemmen op de behoefte van uw organisatie. Meestal zult u zich hierbij deels moeten richten op de al aanwezige medewerkers. U zult dus competenties moeten ontwikkelen. Competenties zijn algemene beschrijvingen van gedrag welke nodig zijn om een bepaalde functie of deel van de functie succesvol uit te voeren.
Vraagt u zich af of competentiemanagement (CM) wel nut heeft? Twijfelt u of het daadwerkelijk wat voor u en uw werknemers oplevert of dat het vooral verwordt tot een self-fulfilling prophecy? Dit artikel geeft antwoord op die vragen.
In dit artikel:
- Competentiemanagement
- Competentiemanagement: belang werkgever
- Competentiemanagement: doel
- Reden voor competentiemanagement
- Structurele aanpak
- Gedrag
- Vaststellen ontwikkelingsbehoefte
- Competenties naast vakkennis
- Persoonlijke competenties ontwikkelen
- Motivatie
- Collectieve competentieontwikkeling
- Collectieve competentieontwikkeling: voordelen
- Voorbeeldlijst competentieprofielen
Meer informatie? Login of registreer
Inloggen
Registreren
Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels
- Actueel en praktisch
- Snel en betrouwbaar
- Bespaart juridische kosten
- Op computer én mobiel