U bent hier

Getuigschrift

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Als u en uw werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigen, is het gebruikelijk dat u de vertrekkende werknemer een getuigschrift geeft. Een getuigschrift is een verklaring van de werkgever dat de werknemer gedurende een bepaalde periode bij hem in dienst is geweest. Meestal verstrekt een werkgever uit zichzelf een getuigschrift, maar gebeurt dit niet, dan kan de werknemer erom vragen. De regeling met betrekking tot het getuigschrift is terug te vinden in artikel 7:656 van het Burgerlijk Wetboek.

De werkgever is wettelijk verplicht een getuigschrift te verstrekken als de werknemer daarom vraagt.

Wat ten minste in een getuigschrift moet staan is:

  • de begin- en einddatum van het arbeidscontract;
  • het aantal uren dat de werknemer per dag of per week werkte;
  • de functie of het soort werk dat de werknemer heeft verricht.

In dit artikel:

  • Getuigschrift
  • Getuigschrift: waardevol document
  • Getuigschrift: checklist
  • Belangrijk aandachtspunt
  • Modellen getuigschrift
  • Getuigschrift koele formulering
  • Getuigschrift neutrale formulering
  • Getuigschrift enthousiaste formulering

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen

Registreren

Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels

  • Actueel en praktisch
  • Snel en betrouwbaar
  • Bespaart juridische kosten
  • Op computer én mobiel