U bent hier

Communicatieve en sociale competenties

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Bent u een goede communicator? Herkent u uw communicatieve problemen? Hebt u bijvoorbeeld moeite met een medewerker te communiceren, omdat u tegenstand voelt? Bewust zijn van uw eigen gedrag en communicatie is essentieel om beter en met meer plezier samen te kunnen werken.

Duidelijke communicatie met gevoel voor de waarden en normen van anderen moet als een rode draad door communicatie lopen. Daarbij is een zekere openheid belangrijk, zonder dat dit tot een over en weer tactloze conversatie leidt.

Dit artikel biedt handvatten, zoals effectief communiceren en actief luisteren, om inzicht in uw eigen handelen en denken te krijgen, zodat u anders met situaties kunt omgaan.

In dit artikel:

  • Communicatie
  • Effectief communiceren
  • Effectief communiceren: voorbeeld probleem
  • Communicatievalkuilen
  • Communicatieblokkades voor zijn
  • Inlevingsvermogen zender
  • Luisteren
  • Reflectief luisteren
  • Reflectief luisteren: voorbeeld
  • Reflectief luisteren: risico
  • Empathische omgang: vuistregels
  • Feedback
  • Vraag en antwoord Communicatieve en sociale competenties

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.