U bent hier

Beoordelingsgesprekken

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

In een beoordelingsgesprek geeft u aan de werknemer een oordeel over zijn functioneren. Het doel van beoordelen het meten en wegen van prestaties en gedrag uit het verleden en daar een oordeel aan koppelen. De manier waarop binnen een organisatie wordt beoordeeld, moet aansluiten bij de cultuur van een organisatie. De kenmerken van een organisatie zijn terug te vinden in een beoordelingssysteem.

Waarom het belangrijk is beoordelings- en functioneringsgesprekken niet gecombineerd te laten plaatsvinden, het doel van beoordelen en welke zaken essentieel zijn voor de invoering van een beoordelingssysteem, wordt u in dit artikel duidelijk gemaakt.

In dit artikel:

  • Beoordelingsgesprek
  • Aanleidingen beoordelingsgesprekken
  • Systeem van functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Beoordelingssysteem: aandachtspunten invoeren
  • Beoordelingssysteem: doelen
  • Beoordelingssysteem: beoordelen niet altijd gewenst
  • Beoordelingssysteem: componenten
  • Beoordelingssysteem: voorbeeld
  • Aansluiting beoordelingswijze bij bedrijfscultuur
  • Vormen van beoordelen
  • Vormen van beoordelen: eenzijdig door leidinggevende
  • Vormen van beoordelen: gezamenlijk door leidinggevende en medewerker
  • Vormen van beoordelen: meerdere beoordelaars: 360° feedback
  • Beoordelingscriteria
  • Weging beoordeling
  • Criterium: efficiency
  • Consequenties beoordeling
  • Consequenties beoordeling: positieve beoordeling
  • Consequenties beoordeling: negatieve beoordeling
  • WOR
  • Overige voorwaarden
  • Model Beoordelingsformulier

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen

Registreren

Word voor € 15 lid en krijg direct praktische antwoorden over wetten en regels

  • Actueel en praktisch
  • Snel en betrouwbaar
  • Bespaart juridische kosten
  • Op computer én mobiel