U bent hier

Conflicthanteringsgesprek: voorbereiding en gespreksstructuur

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Wilt u bij een conflictgesprek goed beslagen ten ijs komen, dan zult u zich gedegen op het gesprek moeten voorbereiden. Zo moet u van tevoren bedenken wat het maximaal haalbare is en wat u minstens uit het gesprek wilt halen. Anders dan een 'gewoon' gesprek, hebben gesprekken bij conflicten tot doel een meningsverschil tot een goed einde te brengen. Zo moet bij uw gesprekspartner het doel vooraf bekend zijn en zult u zich, zeker als het een complex of groot probleem betreft, goed op het gesprek moeten voorbereiden.

Dit artikel wijst u op de zaken waaraan u voorafgaand aan het conflictgesprek aandacht moet besteden. Aan de hand van het in dit artikel opgenomen 'trechtermodel' kunt u een gespreksstructuur opzetten.

In dit artikel:

  • Voorbereiding conflicthanteringsgesprek
  • Voorbereiding conflicthanteringsgesprek: aandachtspunten
  • Kenmerken conflict
  • Kenmerken conflict: 1. verschillende behoeften/inzichten/gevoelens
  • Kenmerken conflict: 2. onbegrip voor de ander(en)
  • Kenmerken conflict: 3. negatieve emoties
  • Kenmerken conflict: 4. verstoorde communicatie
  • Kenmerken conflict: 5. polarisatie
  • Trechtermodel
  • Trechtermodel: a. kop gesprek
  • Trechtermodel: b. romp gesprek
  • Trechtermodel: c. staart gesprek
  • Vooral niet doen
  • Evaluatie van het gesprek

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.