U bent hier

Conflictgesprek: aanpak en actief luisteren

Onderwerp: 
Geschreven door: 

Samenvatting

Het is belangrijk dat een medewerker met een probleem zelf naar een oplossing zoekt, al dan niet met uw ondersteuning. Vanaf het moment dat een medewerker bij u aanklopt, is het essentieel dat u goed en actief luistert. Actief luisteren bevordert de probleemoplossing. Actief luisteren betekent 'vertellen wat je denkt wat de ander bedoelt'. Niet alleen heeft goed luisteren een positieve invloed op de zakelijke kant van het conflict, maar ook op de gedachten en gevoelens van de ander.

Dit artikel maakt u duidelijk dat door te luisteren u de achterliggende gedachten te weten komt en u tussen de regels door kunt lezen. In de gespreksvoering gaat het vooral om de wisselwerking tussen actief luisteren en spreken. Is de wisselwerking verstoord, dan mondt het gesprek uit in langs elkaar heen spreken.

In dit artikel:

  • Conflictsituatie
  • Hulpvraag medewerker
  • Hulp conflict medewerkers onderling
  • Aanpak conflictsituaties
  • Actief luisteren
  • Actief luisteren: voordelen
  • Actief luisteren: voorwaarden
  • Gesprek beïnvloeden

Meer informatie? Login of registreer

Inloggen
Vul uw HR Praktijk Premium - snel antwoorden voor HR-professionals-gebruikersnaam in.
Geef het wachtwoord dat bij uw gebruikersnaam hoort.
Wachtwoord vergeten?

Word lid en u krijgt direct toegang tot meer dan 1000 kant-en-klare HR-tools:

  • Rapporten, Tools, Modellen,
  • Up-to-date wet- en regelgeving,
  • Kennisbankartikelen,
  • Adviesdesk, voor al uw vragen.